Lejon och andra katter

Det finns många hjältar i böckernas värld, många av dem är djur. Idag tänkte jag fokusera på kattdjuren eftersom jag är väldigt förtjust i kattdjur :)

En av de första djurhjältarna jag kom att möta var Aslan, Aslan som är Narnias själ offrar sitt liv för att rädda Narnia. Aslan är allas stora hjälte, ett lejon med stort mod och stort hjärta. Än idag kan jag läsa böckerna om Narnia och känna att han är min favorit. 


Ett annat kattdjur som man kanske kan tänka sig att han faktiskt är en hjälte är lejonet i Trollkarlen från Oz.  Lejonet som är så fegt i början men som blir en riktig hjälte på slutet.


Lejonets mod är nog ett skäl till att Astrid Lindgren valt att döpa sina bröder Karl och Jonatan till Lejonhjärta, två modiga killar med varmt hjärta och tappra själar.  Bröderna Lejonhjärta är en bok som jag kan läsa om och om igen.


Googlar man på Lejon + böcker så får man upp massor av titlar på böcker som handlar om modiga lejon, och så några andra som Lambert, det fåraktiga lejonet :)



När det gäller tigrar i vår litteratur så finns min absoluta favorit gestaltad i böckerna av A A Milne. För vem kan motstå en tiger?  Randig, hoppande och hohoande :)


En annan trevlig liten kisse är Mästerkatten i stövlar som på ett listigt sätt gör så att hans herre till sist får gifta sig med kungens dotter. En charmig historia från Bröderna Grimms sagor.


En lite modernare saga är Djungelboken, där den lille gossen Mowgli precis undkommer döden (i form av den elake kissemissen (tigern) Shere Khan) och får växa upp bland vargar och blir vän med en annan kissekatt, pantern Bagheera.  Ingen av er har väl missat Kalle Ankas jul och scenen från filmen där Bagheera slår sig för pannan och säger " Åh nä, det är Baloo, den sluga dumma djungelbjörnen" när Mowgli och Baloo ska leta mat.


Ser ni någon koppling bland böckerna så är det nog så, kattdjur som hjältar tillhör barn och ungdomsböcker, men vad gör det? Ingen av oss behöver skämmas för att erkänna att vi ibland läser om gamla godingar :)

Avslutar dagens kattiga blogg med två Djungelordspråk från min favoritseriehjälte:

Fantomen har tio tigrars styrka.

Fantomen smyger tystare än djungelkatten.

Kommentarer

  1. Bröderna Lejonhjärta var min första riktiga bok (jag fick den av min gudfader), och även om jag tyckte den var lite väl sorglig som liten, så har den följt mig genom livet sedan dess :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar