Bland tomtar och troll

När jag var liten läste jag ”Bland tomtar och troll”, en sådan där bok som man köpte via jultidningsförlagen. Nu var det länge sen jag läste en av dessa, men jag har läst om dem på nätet och vet att de har funnits sedan 1907. Det skulle vara fantastiskt att äga alla dessa 105 verken.


De fantastiska bilderna av John Bauer och hans efterföljare gör nästan boken helt själva.

När man pratar om trollsagor är det ofta John Bauertrollen man ser framför sig… gröna hemska typer, eller så tänker man på trollet under bron där de tre bockarna Bruse skulle ta sig över. 

Eller kanske tandtrollen Karius och Baktus, två rätt fula tandtroll som borstas bort varje morgon och kväll.

På jobbet har jag sett spåren efter kontorstrollen, jag har ingen annan förklaring, än att kontorstrollen kommer och norpar pennor och sudd när jag inte ser…

Frågade min kollega vad det första hon tänkte på var, när jag sa ordet troll, hon svarar att det är Trollmors vaggsång.

När jag börjar fundera på troll så är faktiskt trollmorsan i Trolltyg i tomteskogen en rätt cool typ Alla minns ju hennes ”Var är Fjant” och ”Nu ska jag göra mig vacker”.

Bröderna Grimms sagor har också en massa troll, de flesta vaktar en stor trollskatt som djärva prinsar ska sno åt sig så de får halva kungariket och prinsessan.

Barnens favorittroll är väl Schrek, han är definitivt ett sött träsktroll men hans kompis Mästerkatten är bäst .

Tomtar däremot finns ju överallt, tomten kan vara både ond och god. Men innan tomten kom till Sverige firade barnen jul med Julbocken, det märker vi i Elsa Beskows bok ”Petter och Lottas jul” där bocken kommer med klappar. Elsa Beskow har ju också skrivit om Tomtebobarnen, de små söta tomtarna som har flugsvampar till mössor .

En av de finaste skildringarna över tomten är Viktor Rydbergs dikt ”Tomten” jag minns när vi på jobbet hade högläsning av dikten till jul.

Jag är en tomtoman, gillar tomtar och har många hemma till jul, köper minst en ny varje år och ger man mig en tomte blir jag överlycklig.

Jag har annars väldigt dålig koll på litterära tomtar, på något sätt verkar det enklare att skriva om troll.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar