Tankar efter Okänd soldat

Mina krigsmän har krigat slut....många av dem dog och några få överlevde till september 1944..... känner mig kluven efter boken. Jag vet att jag nånstans naturligtvis visste att finnarna slogs mot ryssarna och var allierade med tyskarna....men jag hade nog förträngt det för det känns ju så fel att ens anfäder varit med och krigat mot de som vi inpräntats vara på de "godas" sida i 2:a världskriget och tillsammans med de "onda".

Boken är bra, jag var kanske lite kluven mot dialekterna i början men vande mig och förstod riktigt bra vad de sa i slutet av boken :) Killarna i boken blev mina vänner :)

Efter att ha läst ut boken blev jag sugen på mer, och eftersom jag redan bokat in ett besök hos min hovleverantör så cyklade jag ner i ruskvädret och hämtade de beställda böckerna och gick över bron till fackavdelningen och i hyllan för finsk historia letade jag efter böcker som handlade om fortsättningskriget. Det finns inte så många böcker om den delen av finska historien i hyllan, mest handlar det om frihetskriget eller det s.k. kriget mellan de röda och de vita. Hittade nån bok om finska vinterkriget - det krig som föregick detta krig. 

De slutade med att jag lånade hem boken "Vi ville inte dö" som jag hoppas ger mig lite svar på de frågor jag ställer mig efter boken.

På tur nu står lite lättsammare lektyr....New Yorks gudar som handlar om de irländska poliser som NYs poliskår bestod av i mitten på 1800-talet.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar