Dagarna känns längre

Dagarna och veckorna går fort nu, det blir ljusare och snart kan man sitta på balkongen och mysa igen :) #alltärrelativt

Jag har hunnit beta av några punkter till på listan.

Bland annat en bok med ett namn i titeln, valde Dear John av Nicholas Sparks när jag var på biblioteket för några veckor sedan. Boken heter ju som de "göra slut brev" som blev så vanligt efter andra världskriget. Namnet John kommer av att det då var ett av de vanligare namnen i USA och breven blev väldigt vanliga när många män var borta lång tid och kvinnorna träffade nya män. Precis det händer i den här boken, huvudpersonen John får ett brev av sin flicka där hon beskriver sina känslor över att han är soldat och att hon fått känslor för en annan man. Nicholas Sparks skriver ju väldigt gripande böcker om kärlek och har oftast manliga huvudpersoner.

Första punkten på listan, en bok som jag läste i skolan, var svår att komma på, jag har ju läst enormt mycket böcker under mina år, men jag valde Roald Dahls Kalle och chokladfabriken, Charlie and the Chocolate factory som jag hoppas jag läste under något av mina skolår. Jag läste väldigt många svenska författare, men även Edgar Allan Poe och Agatha Christie, äventyrsböcker skrivna av t ex Jules Verne, det gäller att hitta just de böckerna på engelska.  Kanske kan ta en sådan till 100 års sedan boken istället :)

Nu sist har jag läst A guide to the birds of east Africa, en helt underbart charmig bok som jag egentligen mest tog för titel och omslag.  Vad man kan lyckas ibland :)  Boken handlar om Mr Malik, en pensionerad affärsman, i Nairobi. Han lever för tisdagarnas fågelskådningar, hållna av en kvinna som han blivit lite förtjust i. En dag kommer hans ärkerival från barndomen tillbaka och följer med på turerna. Helt plötsligt är tävlar han om att få fråga kvinnan på klubbens bal. De ska ut och räkna fågelsorter och den som fått flest den sista dagen får bjuda henne på balen. Det blir lite förvecklingar som ni kan förstå.
Nu ligger jag bara fyra böcker före, men jag hoppas hinna läsa någon till i veckan.  Har ett gäng som väntar här hemma.



A book I read in school - Roald Dahl - Charlie and the Chocolate factory
A book from my childhood - C.S Lewis - The magicians nephew
A book published over 100 years ago
A book published in the last year
A non-fiction book
A book written by a male author 
A book written by a female author - Katie Fforde - Practically perfect
A book written by someone who isn´t a writer
A book that became a film
A book published in the 20th century - Agatha Christie - Sleeping murder
A book set in my hometown/region
A book with a name in the title  - Nicholas Sparks- Dear John
A book with a number in the title
A book based on a true story
A book someone else recommended
A book with over 500 pages
A book I could finish in one day - Katie Fforde - Living dangerously
A previously banned book
A book with a one-word title
A book translated from another language
A personal growth book
A memoir or a journal
A book by someone from another country - Sophie Kinsella - Sleeping arrangements
A book set somewhere you´ll visit this year
An award-winning book
A book you were supposed to read in school
A book with a character with your first name
A book with a place in the title
A book set in the future
A play
A scary book
A funny book - Cathy Woodman -Trust me I´m a vet
A book of short stories
A triology or series
A bestseller
A book you own but haven´t read
A book about philosophy - Marx - a short introduction
An epic poem
A Victorian novel
A book of poetry
A book with a colour in the title
A book with a appealing cover - Christmas promises at the little wedding shop
A book about pshycology
A book about science
A graphic novel
A self-published book
A book from a different culture  
A young adult book-  Emery Lord - The start of me and you
A book of non-fiction essays
A book by an author you haven´t read before
A book set in a country you´ve never been to - Nicholas Drayson - A guide to the birds of east Africa
A book set in the place you live today

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar