Äntligen mot ljusare tider! ( och 52 böcker uppdatering)

När jag tar upp en bok och börjar läsa är jag alltid nyfiken på om boken kommer att fånga mig och få mig att leva mig in i författarens tankar om hur karaktärerna ska uppfattas av oss läsare. Det är ju alltid så individuellt hur man uppfattar en bok och jag vet många som gillar författare som jag själv har ratat på grund av hur författaren skriver. Det hjälper inte om författaren är prisad om jag inte fångas av berättarstilen och karaktärerna. 

En av dessa är Mons Kallentoft, jag har läst hans första bok och det gick bara inte att fortsätta. Jag har hört att de andra böckerna är väldigt bra men när den första boken inte fångade mitt intresse är det svårt att motivera sig själv till att fortsätta läsa. Just vad som hände där kan jag inte svara på och jag kan inte heller säga att jag aldrig någonsin kommer att testa att läsa honom igen.

I min nya bokutmaning råkade jag av en slump hitta en bok på den engelska avdelningen för unga vuxna " The start of me and you" av Emery Lord. Jag tyckte väldigt mycket om boken som handlade om en 17-årig flicka som nyligen mist sin pojkvän och som nu väljer att "komma tillbaka" till livet igen genom att ge sig själv några utmaningar. Boken var riktigt bra och hamnar såklart på listan över de 52 böcker jag ska läsa i år.

En av de författare jag älskade att läsa när jag var ung (även nu som lite mindre ung) var Agatha Christie. Jag har alltid fascinerats av detektivhistorier och gärna sådana som man själv får tänka lite och försöka komma på vem som är mördaren. I helgen har jag läst en bok jag faktiskt har missat!! Hur nu det har kommit sig.  Sleeping murder - bockar av "A book published in the 20th century" (1900-talet)

Än så länge går det här bra :)


A book I read in school  A book from my childhood - C.S Lewis - The magicians nephew
A book published over 100 years ago
A book published in the last year
A non-fiction book
A book written by a male author
A book written by a female author - Katie Fforde - Practically perfect
A book written by someone who isn´t a writer
A book that became a film
A book published in the 20th century - Agatha Christie - Sleeping murder
A book set in my hometown/region
A book with a name in the title
A book with a number in the title
A book based on a true story
A book someone else recommended
A book with over 500 pages
A book I could finish in one day - Katie Fforde - Living dangerously
A previously banned book
A book with a one-word title
A book translated from another language
A personal growth book
A memoir or a journal
A book by someone from another country - Sophie Kinsella - Sleeping arrangements
A book set somewhere you´ll visit this year
An award-winning book
A book you were supposed to read in school
A book with a character with your first name
A book with a place in the title
A book set in the future
A play
A scary book
A funny book - Cathy Woodman -Trust me I´m a vet
A book of short stories
A triology or series
A bestseller
A book you own but haven´t read
A book about philosophy - Marx - a short introduction
An epic poem
A Victorian novel
A book of poetry
A book with a colour in the title
A book with a appealing cover - Christmas promises at the little wedding shop
A book about pshycology
A book about science
A graphic novel
A self-published book
A book from a different culture
A young adult book-  Emery Lord - The start of me and you
A book of non-fiction essays
A book by an author you haven´t read before
A book set in a country you´ve never been to
A book set in the place you live today¨

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar