Att alltid minnas

En av de få författare jag haft nöjet att lyssna på var Henning Mankell. Henning var en av Sveriges bästa författare och kommer saknas oss alla.

Alla kommer minnas hans böcker om Wallander, men jag kommer minnas honom för den föreläsning jag lyssnade på i slutet av 90-talet. En hel evighet sen. Han pratade varmt om de barn han mött i Afrika och jag minns att jag fick hans autograf i Mannen som log.

Henning var en av de första författare jag mötte, det var på den tiden jag jobbade på stadsbiblioteket i Sala.  

Att möta en författare är spännande, det är trollkonstnärer med ord man möter och även om jag närt en dröm om att skriva så är det inte det jag är bra på så jag överlåter andra att sätta drömmar på pränt.

Henning var en sådan man, han skrev förtrollande romaner, hans böcker om barnen i Afrika var gripande och verklighetsnära. Serien om Sofia är gripande och har ni missat böckerna så ska ni definitivt läsa dem nu. Henning var så mycket mer än en skamfilad kommissarie i Ystad.

Jag har missat att han kommit ut med en ny bok i år "Svenska gummistövlar", boken blev troligtvis hans sista innan cancern tog honom.

Vila i frid Henning Mankell!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar