En oändlig ström av böcker

Det är så mysigt att kura ihop sig under täcket och bara njuta av en bra bok. Däremot har det inte varit så många böcker jag läst på sista tiden, har haft lite annat för mig som tagit mer tid. 

Men just nu har jag tre böcker på gång, alla ligger med ryggarna uppåt och vill att jag ska välja just den när jag sätter mig ner för att njuta lite.

Tre helt olika böcker i tre olika genres. Äntligen har jag fått hem Historiens tyranner, har hunnit läsa första kapitlet. 

Sedan är det även Gurun i Pomonadalen som ligger bredvid sängen och väntar, där har jag kommit lite längre och huvudpersonen ska precis vara med på ett indiskt bröllop. Författaren skriver roliga böcker så de kan jag rekommendera om ni är sugna på lite komedier.

Den sista boken jag har påbörjat är Vredens dag, boken är himla bra och utspelar sig 1973, en svensk man blir kidnappad mitt på blanka dagen och allt är inte riktigt som man kan tro. Jag gillar den och om jag känner mig själv rätt så är det den som blir utläst först.

Hemma har jag också Allt blir inget och Ung i ghettot, de ligger på tur att bli lästa.

Elizabeth är försvunnen av Emma Healey har jag precis läst ut, en speciell bok om en dement kvinna vars väninna är försvunnen. Ni får själva bilda er en uppfattning om ni gillar den eller inte.

Av en slump, jag gillar slumpar, såg jag idag på Facebook att Historiska media precis gett ut nästa del om Hope River och den har jag genast reserverat hos Hovis. Möjligen köper jag den sen men jag vill gärna läsa den först.

Förra veckan fick vi reda på vem som blev årets nobelpristagare i litteratur, jag vågar erkänna att jag aldrig hört talas om henne innan. Det är få av dem jag hört talas om innan de vunnit priset, det är i alla fall kul att få nya namn att försöka beta av innan man dör.

Har ni sett listan som figurerar på nätet, 100 böcker man ska läsa innan man dör?  Hur många av er har läst mer än hälften av dem på listan?  Lite önskar jag att den listan innefattar lite fler svenska böcker, som Trägudars land och Doktor glas, då skulle jag få lite högre siffror.

A hundred books you must read

Jag har i alla fall läst 39 av böckerna i detta test, bara att börja beta av dem.

Hittade en motsvarande svensk lista på de 100 bästa 1900-tals böckerna och där har jag bara läst 20 av böckerna. Fy på mig :)

100 svenska böcker

Men Trägudars land var med på listan :)







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar