Närmast hjärtat?

När jag läser böcker gillar jag att de utspelar sig nånstans där jag varit eller nånstans jag känner igen mig själv. Det är nämligen lite roligare att förstå vart personerna befinner sig när de säger, Kungsgatan eller Stureplan i Stockholm. Eller som den författare jag av en slump precis upptäckt. 

Hans-Olov Öberg skriver kriminalromaner som utspelar sig i Västerås, boken jag precis läst ut utspelar sig 1987, många av de ställen som nämns i boken finns inte längre, några är kvar :) En av huvudpersonerna i boken går på musiklinjen - och jag blev lite glad att min egen arbetsplats figurerar i boken. 

Om Hans-Olov Öberg

När det gäller böcker som utspelar sig i Västerås så har ju både Thomas Kanger och Aron Olnafors skrivit ett gäng böcker som utspelar sig här. 

Thomas Kangers deckare gillar jag och passar på att läsa dem när de kommer ut.

Thomas Kangers hemsida

Aron Olnafors har jag haft lite svårare för, läste de två första böckerna, men det var nåt med dem som jag inte gillade. Men det säger inte något om att ni inte skulle gilla dem :)

Om Aron Olnafors

I övrigt så brukar Västerås skymta förbi i många deckare, jisses vad vi måste ha många litterära mördare/offer här i vår lilla stad. Det är ungefär som lilla Nora, där Maria Lang hade ihjäl halva befolkningen och den andra var mördare :)


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar