Svaret på frågan om Fantomen har en skugga.....eller......

något mer seriöst som en fantastisk samling noveller av Jerker Virdborg i novellsamlingen Skyddsrummet Luxgatan.

När jag läste en recension om boken blev jag intresserad, den lät så bra och jag erkänner att jag faktiskt trodde att den skulle handla om något hela annat.

Att skriva en novell och fånga läsaren på bara några få sidor är en konst. Jag tycker att Jerker gör det, jag började fundera redan i första novellen. När utspelas novellen? Vart utspelas den? Varför händer det som händer? och varför känns allt så främmande men ändå bekant på nåt sätt?

Skyddsrummet Luxgatan

Ibland när man läser recensioner så kan man bli lurad. Jag läste en så bra recension om en bok av Desmond Tutu, och tänkte, gud så trevligt en bok om hans liv, men när boken kom så blev jag besviken, det var en bok om hur man söker efter förlåtelse. Jag blev så besviken att jag inte kunde läsa klart den, boken var nog helt klart en bra bok, men ibland är det bara så.

Efter varje kapitel i boken finns det några övningar som man kan testa sig själv på. Efter första kapitlet skulle man bära en sten i en stängd hand i sex timmar i sträck (utan att lossa greppet). Bara för att se om jag fixar det ska jag nån dag testa det, insåg relativt snart att det kommer bli rätt jobbigt om jag gör det en arbetsdag då jag använder båda händerna när jag skriver på datorn. Men jag tror att det är det som vi ska få känna på, en livets prövning. Sen kanske man får vänta till lite bättre väder så man inte behöver vantar :)

Förlåtelse

I helgen har jag passat på att njuta med ett gäng böcker, några riktiga fetingar har jag hunnit med :) Söndagmorgnar är perfekta mysfåtöljsmorgnar med härliga feelgoodböcker. Började med att läsa en deckare av Nora Roberts "Dödlig besatthet" och avslutade med "Hundra omistliga ting" av Lucy Dillon.

Igår fick jag senaste numret av Books & Dreams och där hittade jag några nya böcker som jag blev sugen på, en av dem är Kvinnan på tåget, som verkar riktigt spännande!

Det här med att hitta boktips och recensioner, jag kan hitta dem överallt, i facktidningen och nu senast i Hem & hyra. När jag ser en bra bok nånstans, på stan eller på Ica Maxi och jag inte känner för att köpa den precis då, då tar jag kort på boken och läser mer om den hemma. Det är lite som en minirecension att butiken skyltat med boken.



****

“Reading one book is like eating one potato chip.” 
― Diane DuaneSo You Want to Be a Wizard




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar