I sommar har jag....

mest roat mig med att läsa om gamla godingar från bokhyllan....d v s när jag inte läst de engelska jag böcker jag köpt. 

Var inne i en period där jag var sugen på att läsa på engelska, något jag älskar att göra men inte gör så ofta då det tar mycket längre tid att göra eftersom jag översätter samtidigt som jag läser...eller längre och längre, om en svensk bok tar 1,5 så kan den engelska ta 2,5 ;)

I alla fall så har mina gamla godingar från förr varit ett gäng romcom romaner skrivna av Janet Evanovich, för er som inte vet vem hon är så har hon skrivit böckerna om, Stephanie Plum, bountyhunter :) 

Dessa böcker är fartfyllda romantiska saker som egentligen är lika banala som vanliga Harlequin, men bara att de är på engelska gör att de är mycket intressantare.

Min systerdotter Maja brukade älska att leka bibliotek med detta böcker, eftersom de har så fantasifulla omslag, en hund, en munk, en gris m.m. Så fick vi säga vad vi ville ha på omslaget när vi kom och lånade, för det var innan hon kunde läsa, himla generösa lånetider var det också, lite snålt bara - för bibliotekarien tog betalt för att låna ut dem ;)

När de gäller de andra engelska böcker jag läst i sommar så är en av författarna Katie Fforde,  henne råkade jag på av en slump när var in på Akademibokhandeln på stan, köp fyra betala för tre funkar finfint på engelska pocket också, bara så ni vet :) Nu vill jag såklart läsa alla hennes böcker, romantiska feel-good romaner som jag hoppas blir utgivna i Sverige för alla er som inte gillar att läsa på engelska.

Köpte också en bok av en av mina favoritförfattare från Irland, Cecilia Ahern, hon som skrev P.S Jag älskar er om ni minns?  How to fall in love, boken handlar om en kvinna som en kväll upptäcker en man som försöker ta livet av sig från Ha´penny Bridge i Dublin, hon övertalar honom att ge henne 2 veckor att övertala honom att leva. 

How to fall in love

Cecilia är en författare som jag gärna köper hem engelska böcker av, även om en del har varit lite sämre än andra :)

En annan trevlig irländsk författare är Marita Conlon McKenna som skrev Den lilla hattaffären på hörnet, det boken gjorde mig förtjust och jag har fortsatt att läsa hennes böcker. Än så länge är det två böcker som inte getts ut på svenska och jag är väldigt sugen på att beställa dem på engelska. 

Genrebyte ;)

Idag ges den nya delen i bokserien Släkten ut, kan inte vänta tills jag får mina tassar på den, måste komma ihåg att lägga in en reservation hos Hovis :)

Jag har insett att jag måste göra något åt min bokhylla i år, men det jag skulle vilja göra kräver en massa hål i väggen och jag är tveksam till att min hyresvärd skulle gilla det....nå återstår att se vad som händer på den fronten.

Ha en fin dag alla bokslukande vänner :)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar