För er som undrat...jag har inte varit overksam under semestern :)

Jag har semester och läser en del, orkar dessvärre inte ge er nån recension på böckerna, men jag har läst en underbar bok av Cecelia Ahern, på engelska.....nu finns den hos syster :)

Har ett gäng böcker på min byrå som jag ska läsa innan semestern är slut, dessvärre fastnade jag i tv-serien Grimm (Netflix) och var lite dålig på att läsa tidigare i veckan.

När man hör namnet Grimm så tänker man genast på bröderna Grimms sagor, i den här serien är det inte speciellt trevliga typer som dyker upp bakom maskerna ;)  

Det har ju blivit en trend i att filma och gör tv-serier av sagofigurer. Once upon a time är en tv-serie jag gillar, där finns både Törnrosa, Peter Pan och Pocahontas med :)

Nyligen var jag och såg Malificent på bio, Törnrosas elaka gudmor ger sin version av sagan och filmen är rätt bra.

För något år sen såg jag Snowwhite and the Huntsman med snygge Chris Hemsworth i rollen som jägaren, nu har jag läst att de gör en uppföljare.

Sagor och fabler har ju alltid fascinerat oss, många av dem är berättade i generationer och sedan nedskrivna. Människan har ju inte kunnat läsa och skriva i så många hundra år, eller i alla fall inte den stora massan.

När jag var liten älskade jag att läsa sagoböcker, bröderna Grimm och alla de i Bland tomtar och troll, det var som helt nya världar för mig.  

Den som en gång fick mig att tycka om att läsa gjorde mig en stor tjänst, tänk så mycket trevligt man upplever genom att läsa en bok. 

Har också påbörjat detta inlägg som jag tänkte återge till er även om det inte är helt klart.

Salem utanför Stockholm....skådeplatsen för den deckare jag precis börjat läsa...direkt när jag började associerade jag orten med häxutdrivningarna i Salem. Den där orten i Massachusetts USA.

Ungefär 30 sidor in i boken får jag svaret på min fråga, varför en svensk ort heter Salem. Salem som på hebreiska betyder Frid och ska vara en fridfull plats.

Salem blev Sveriges tryggaste kommun 2010, trots årliga demonstrationer och bråkigheter.

Salem utanför Stockholm hette från början Slaem och var en sammanslagning av de två orden slån och hem, under 1600-talet byttes namnet ut mot Salem, troligtvis på grund av kopplingen till Jerusalem, den heliga staden.

I min bok är internutredaren Leo Junker vår guide genom den kriminella världen. Boken som börjar med ett mord på ett härbärge.

Den osynlige mannen från Salem

Detta inlägg började jag på i juni och måste ha förträngt att det inte var klart :)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar