Ett biblioteks historia

Idag hade jag ett möte där vi diskuterade aktiviteter av olika slag. En av de som var med jobbar på stadsbiblioteket och berättade att man kan få en visning av material som finns i det gamla stiftsbibliotekssamlingarna som stadsbiblioteket har. Så intressant det lät och jag hoppas gruppen får ihop till en sådan visning i höst. Stadens historia är spännande!!

Var in på stadsbibliotekets hemsida en sväng idag innan jag skulle ner för att hämta en reserverad bok, hittade information om att Anders Lif (tidigare journalist vid Västmanlands läns tidning) skrivit en bok om Västerås bibliotek. Letade reda på den i Västmanlandssamlingen och lyckades hitta en annan spännande bok om biblioteket i Västerås.
I den står det att det första biblioteket i Västerås startade 1317, detta bibliotek var väl kanske inte så stort utan mer ett litet bokbestånd hos biskop Israel Erlandsson :) 1640 startade Johannes Rudbeckius ett bibliotek i det gamla kapitelrummet i Domkyrkan. Det ska bli spännande att få läsa dessa två böcker.

Har lite snabbt gått igenom bokbeståndet under signum vA i Västmanlandssamlingen och hittat en bok från 1987 som handlar om skillnaden mellan Stockholmares och Västeråsares biblioteksvanor....man kan ju undra hur stor skillnaden egentligen är....

När jag var liten minns jag att jag och mina föräldrar besökte barnbiblioteket på Köpmangatan, hur jag lyssnade till skivor med dessa rätt klumpiga hörlurar man fick låna av bibliotekarien. När jag blev äldre fick biblioteket i Tillbergaskolan bli min oas, det står i boken att det biblioteket öppnade 1979. 

När vi flyttade till Sala, fanns det ett bibliotek intill Ekebyskolan, där minns jag att jag lånade Agatha Christie. Redan dryga året efter att vi flyttat dit, 1987, så invigdes det fina stadsbiblioteket i Sala. Där har jag tillbringat många stunder letandes böcker att läsa, och framförallt jobba :)

Jag brukar tänka att det är nog rätt bra att inte biblioteken håller räkning på hur många böcker man lånar, tror nog att jag skulle ligga ganska högt upp i toppen i alla fall :)  

Nej, nu ska jag förkovra mig i biblioteksvärlden :)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar