Jungfrustenen

Igår!!! Igår hämtade jag ut Michael Mortimers bok "Jungfrustenen" från min hovleverantör. Idag är den utläst....

Boken är så himla bra, rekommenderar den varmt till er som gillar spännande böcker med historiskt innehåll.

Boken är superaktuell just nu, den tar sin börjar den 10 december, ett okänt år, när Nobelpristagarna ska ta emot sitt pris och middagen ska hållas i Blå salen.  Ida Nordlund, studerande, får ett mystiskt samtal från sin mormor Alma, som ber henne möta en man och ta emot det han lämnar henne. Mannen är nobelpristagaren i fysik, Anatolij Lobov, och han viskar till henne att de inte kan träffas nu. Ida får ett samtal och blir inbjuden till Nobelmiddagen, där hon återigen träffar ryssen och får en hemlig ask som han ber henne gömma. 

Detta är upptakten till en spännande resa för Ida, en resa som tar henne genom Sverige.

Vid sidan om Idas historia får vi följa två män, Paul och Mikael, ett mycket omaka par, som av en händelse slår följe i jakten på en Ipad.....eller i alla fall vad den ene tror :)

Boken är den första i en serie på sex, hur länge det tar innan vi får reda på upplösningen vet jag inte, men jag ser fram emot den.

Michael Mortimer är en pseudonym för författarna Daniel Sjölin och Jerker Virdborg

Författarna är i alla fall skickliga på att väva in det historiska i boken, och bli inte förvånad när Miss G eller Frank dyker upp mitt i :)

Bokens huvudperson - eller huvudsten- är en sten prydd med juveler. En sten som fördes till Sverige på 1700-talet av en av Linnes lärljungar, Daniel Solander, eller gjorde den det?

Nästa bok utkommer i maj, så jag och ni får hålla er till tåls ett tag :)




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar