Sven kom och gick....

Vissa delar av Sverige blev mer drabbade än Västerås, kan inte påstå att jag märkte nåt mer än lite snö och lite blåst. 

Vad ska man göra när stormar som Sven kommer och gör så att det blir strömavbrott? När man laddat upp med mat och ljus? Har man en kamin eller en eldstad kan man tända en brasa och mysa i skenet av en varm eld och invänta att strömmen kommer tillbaka. Man kan krypa upp i sin favoritfåtölj och i skenet av ett levande ljus läsa sin favoritbok. Eller en ny bok som inte hunnit bli en favorit ännu.

Ännu har jag inte råkat ut för detta, men om det händer har jag i alla fall en massa favoritböcker och en varm skön filt att krypa in under. 

Jag vet att det var länge sen jag skrev något, har inget speciellt att skylla på, utom att lusten inte infunnit sig.

Sen sist har jag läst en stor hög böcker, några bra några dåliga.

I veckan som gått har jag läst "Den stora matchen" av Arnaldur  Indriðason. Boken handlar om Marion, Erlendurs handledare och utspelar sig 1972, mitt under den spännande schackturneringen mellan Bobby Fisher och Boris Spasskij. En ung man hittas död i en biosalong och Marion börjar utreda hans död. När Marion förhör ett par vittnen, säger den ene nåt om att de inte kunde se om Marion var man eller kvinna. Efter det håller jag koll på vad författaren skriver och minsann, ingenstans i boken skriver  Indriðason han eller hon. Att jag missat det i de tidigare böckerna förstår jag inte :) Boken avslutas med att Marion träffar sin nye protege Erlendur.

I morse avslutade jag Jo Nesbös senaste bok om Harry Hole, "Polis", det var en spännande bok som faktiskt gav ett rätt oväntat slut. 

Nere hos hovleverantören väntar Jungfrustenen av Michael Mortimer, en bok som jag faktiskt sett reklam om på bussen. Ska bli intressant att se om reklamen verkligen gör boken rättvisa :)

Avslutar decembers första blogg med att säga följande till tomten:

Platta, hårda paket vill jag ha :) 






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar