Kautakeino - en blodig kniv

Läste en recension nånstans om den här boken och tyckte att dessa fem-sex rader gjorde att boken lät bra. Det är fantastiskt hur så få rader kan berätta om en bok så pass mycket.

Boken handlar om Anna, åklagare från Sundbyberg, som en dag får ett samtal från sin mormor och beslutar sig för att åka till moderns hemstad Kautakeino.

Annas kusin är anklagad för våldtäkt, och i sin jakt på sanningen finner Anna sig själv och sitt samiska arv.

Boken är riktigt bra, för att återkomma till de fem-sex raderna. Jag rekommenderar er att läsa den, inte för att själva historien men för skildringen av det samiska samhället. 

Samerna är ju en del av Sverige, Norge och Finland, vi vet inte så mycket om dem egentligen. Att de är en del av den svenska minoritetsbefolkningen och har ett eget språk och ett eget ting är väl nästan allt jag vet. 

Det är egentligen illa att man inte kan mer, men på historielektionerna i skolan så var det väl mer krig som togs upp, än den fantastiska samehistorien.

Dagen jag började läsa boken tog jag på mig de fina samiska örhängen jag fått av mamma.



Kommentarer

  1. Håller med. Det är alldeles för lite vi vet egentligen. Jag lät mina VO11:or göra ett grupparbete om minoritetsspråk, men det är som en droppe i havet

    SvaraRadera
  2. Kunde de alla svenska minoritetsspråk?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar