I sommarens soliga dagar (regniga också)


Den senaste tide har jag inte läst så mycket, har haft ont i en handled, troligen har jag läst för mycket tjocka böcker :)  Det kan bli så med jämna mellanrum, jag fick en handledsskada en vinter när jag snubblade och landade på handen och den kommer och går med jämna mellanrum, oftast när jag läser väldigt mycket. Den här våren har ju varit extrem och jag har läst en hel del.  Men....

Jag har i alla fall lyckats läsa en av de magrare böckerna som jag just nu har hemma. Främlingen av Camus. En rätt enkel bok att läsa, men den har ändå ett djup, huvudpersonens likgiltighet ger honom trubbel med rättvisan och han tar dödsstraffet med samma likgiltighet.

Jag har nu läst totalt 70 böcker och listan minskar, jag har några till hemma, varav en är del tre i en serie om vampyrer. Jag är mycket osäker på om jag kommer läsa den då vampyrböcker inte riktigt är min grej, så vi får se om det blir en bumerang tillbaka till biblioteket. Jag har redan förvarnat väninnan jag fick planschen av att jag inte kommer kunna läsa alla böcker på listan, några av dem går inte att få tag i på biblioteket och jag vägrar köpa böcker som jag egentligen inte vill läsa.

Nästa bok jag läst är Fahrenheit 451, en bok om brandmannen Montag, skriven av Ray Bradbury, Jag tror jag har läst andra böcker av Bradbury, men inte den här. Boken utspelas i en framtid där böcker är förbjudna, där brandmän startar bränder istället för att släcka dem. Montag beslutar sig för att rädda böcker genom att utnyttja sin förmåga att memorera.  Det står på baksidan att det är en gastkramande thriller, måste ha blivit lite härdad under mina år som läsare för det känner jag inte att den är.

Sen har jag även läst barn och ungdomsboken Ett veck i tiden, om några ungdomar som beger sig iväg för att leta reda på pappan till två av dem. Rätt charmig bok och väldigt lättläst :)

Avslutar blogginlägget med att berätta att jag läst Sarah Millicans bok "How to be a champion", hur den kommit in på listan förstår jag inte, men den är bra!



Lästa nu under 2020
The wind in the willows (på engelska)
Den store Gatsby
Malcolm X - En självbiografi
Vredens duvor
Moby Dick eller Den vita valen
Lille Prinsen
Tidsmaskinen
Det växte ett träd i Brooklyn
Gå och förkunna det på bergen
Mr Mercedes
Kosmos - en kort historik
Percy Jackson - Född till hjälte
Gyllene sonen
Mina experiment med sanningen
Artemis 
Sjöfartsnytt  
The Fireman (på engelska)
Världarnas krig
Sofies värld
Odysseus
Antigone
Sista vakten
Ensam på Mars
Min vän Charlotte
Du sköna nya värld
Benjamin Franklin - En självbiografi
Och trädet var lyckligt
Ett porträtt av konstnären som ung
Blodets meridian
Den långa vägen till frihet
Främlingen
Fahrenheit 451
Ett veck i tiden
How to be a champion!
(34)


Böcker lästa före 2020
1984
Den hemlighetsfulla ön
Don quixote
Oliver Twist
Dödssynder
Mordet på orientexpressen
Frankenstein
Alice i underlandet
Purpurfärgen
Lysande utsikter
Harry Potter (alla)
Brott och straff
Gullivers resor
Sagan om ringen (alla)
Baskervilles hund
Dorian Grays porträtt
Den gamle och havet
Sagan om is och eld
Greven av Monte Cristo
The commitments
Djurfarmen
Anne Franks dagbok
Bridget Jones Dagbok
Dracula
Stolthet och fördom
Berättelsen om Narnia (alla)
Odysseen
Kvinnan på tåget
Ställ ut en väktare
I djupt vatten
Lilla huset på prärien
Rebecca
Charlie och chokladfabriken
Den hemliga trädgården
Borta med vinden
Bilbo - en hobbits äventyr  (36 st)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar