Dagarna går så fort

Den senaste veckan har jag inte läst jättemycket böcker, dels för att tiden har varit vikt till annat, men i söndags  hade jag tid att läsa lite och läste den charmerande boken "Räddaren av förlorade ting" av Ruth Hogan. Boken handlade om en man som efter att hustrun gått bort började samla på borttappade saker. Sakerna sparade han i ett speciellt rum i sitt hus och varje sak hade en lapp om var och när han hittade saken, det kunde vara en hårsnodd, ett paraply eller en handske. När mannen går bort så ärver hans hushållerska huset mot att hon försöker lämna tillbaka alla saker. Hur är sånt ens möjligt tänker ni? Det gjorde hon också. I boken får vi även följa en kvinna som börjar jobba på ett förlag tillsammans med en karismatisk bokförläggare, dessa personer vävs samman mot slutet.

Jag hade svårt att slita mig från boken och började fundera på vart alla mina borttappade vantar har hamnat, finns det en räddare av förlorade ting här i staden?

Sedan sist har jag även hittat en annan charmig bok, Westins bageri, som utspelar sig i norra Sverige och handlar om en familj som äger ett litet konkursmässigt bageri. Jag har upptäckt att det har kommit ut en del till i serien om familjen och väntar ivrigt på sms från Hovleverantören så jag ska kunna få läsa del två.

Nu väntar även alla de engelska böcker jag lånat för att beta av min läslista, men detta återkommer jag om i nästa inlägg.

I lördags var jag på Litteraturfestival hos Hovleverantörer och lyssnade på två författare Elsie Karlsson och Mats Jonsson, Elsie är känd för boken Linjen. Den boken väntar i hyllan hos hovis och jag hoppas att hinna hämta ut den snart :)
Mats gör serieböcker om sitt liv, dessa har jag missat och kan tänka mig att leta reda på dem. Båda beskriver det svenska samhället och har starka åsikter.  Åsa Linderborg skulle också ha deltagit men hon fastnade tydligen i Oslo så jag får väl lyssna på henne en annan gång. Minns när jag såg pjäsen "Mig äger ingen" för några år sedan och hade gärna lyssnat på henne.

I november ska jag lyssna på en annan författare, en för mig hittills okänd historieförfattare, Anna Laestadius Larsson, dessa böcker är ett måste framöver.

Tills vi hörs igen, trevlig läshöst!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar