Junidagar är sköna dagar

6 juni
Den sista tiden har vi haft varmt i Sverige, väldigt varmt, det har utmynnat i en del bränder i trakterna kring oss. Några naturliga och några onaturliga.

De onaturliga bränderna har ofta en människa bakom, en människa som på något sätt njuter av en eld eller av att förstöra. Ibland mår den personen dåligt.

Personer som mår dåligt kan om det går för långt göra saker som inte är så bra, de senaste årens skolskjutningar i USA har väl ingen missat. Många av dessa ungdomar som skjutit i skolorna har mått dåligt. Inte alla, några är säkert onda av naturen och njuter av att döda människor.

Just nu läser jag boken "We need to talk about Kevin", en bok som handlar om Kevins mamma som för att överleva efter sonens ondskefulla brott - en skolskjutning, börjar skriva brev till sin exmake Franklin.

Boken börjar med att mamman förklarar att hon inte vill ha barn och att det på något sätt varit början till Kevins beteende.

16 juni
Ja, där ser man hur får dagarna går :) Boken om Kevin var skrämmande och hade en oväntad tvist på slutet...läs den om ni orkar och vågar.

Men bara för att jag inte hunnit skriva i bloggen så betyder det inte att jag legat på latsidan när det gäller böcker. Jag har läst massor av trevliga böcker :)

Brukar inte tråka ut er med alla böcker jag läser och det kommer jag inte göra nu heller men jag har betat av ytterligare tre punkter på min lista. Jippie! 

Utöver boken om Kevin har jag läst en bok som heter "The girls in the picture" - boken handlar om Mary Pickford och hennes vän Frances Marion. Boken är baserad på verkliga personer men dialogerna i boken är från författarens fantasi. Boken var smått underhållande och eftersom jag egentligen tog boken för framsidan och titeln så hade jag inga förväntningar på den. Inte ens att den skulle kunna platsa på listan, men se där...den är en bestseller :)

För några månader sedan upptäckte jag en författare som skulle skriva sju böcker om sju systrar, den första läste jag då och tänkte inte så mycket mer på det. För någon vecka sen såg jag att nästa bok kommit  ut på svenska så jag började med att reservera den på biblioteket, sen såg jag att mitt kära bibliotek faktiskt har del två, tre och fyra på engelska. Jippie! Del fem kommer ut på engelska i november så väntan på den blir inte så lång, desto värre blir det på nästa delar. Men inget är som väntans tider. Klarar jag av att vänta in slutet på Game of Thrones är två böcker ingenting :)

Jag har ytterligare tre böcker på engelska hemma som jag ska försöka beta av inom kort. Vad det är får ni läsa om i nästa inlägg :)

Ha en skön helg!




A book I read in school - Roald Dahl - Charlie and the Chocolate factory
A book from my childhood - C.S Lewis - The magicians nephew
A book published over 100 years ago
A book published in the last year - Nora Roberts - Year one
A non-fiction book
A book written by a male author 
A book written by a female author - Katie Fforde - Practically perfect
A book written by someone who isn´t a writer
A book that became a film
A book published in the 20th century - Agatha Christie - Sleeping murder
A book set in my hometown/region - Ecomuseum Bergslagen - Of man and iron
A book with a name in the title  - Nicholas Sparks- Dear John
A book with a number in the title - Jools Oliver - Minus nine to one
A book based on a true story
A book someone else recommended - Sarah Winman - When god was a rabbit
A book with over 500 pages - Lucinda Riley - The storm sister
A book I could finish in one day - Katie Fforde - Living dangerously
A previously banned book
A book with a one-word title - Andrew Sean Greer - Less
A book translated from another language - Paulo Coelho - Eleven minutes
A personal growth book
A memoir or a journal
A book by someone from another country - Sophie Kinsella - Sleeping arrangements
A book set somewhere you´ll visit this year
An award-winning book
A book you were supposed to read in school
A book with a character with your first name - Wilhelm Moberg - The settlers
A book with a place in the title
A book set in the future
A play - Tennessee Williams - A streetcar named desire
A scary book - John Harding - Florence & Giles
A funny book - Cathy Woodman -Trust me I´m a vet
A book of short stories - William Boyd - The Dreams of Bethany Mellmoth
A triology or series - Cathy Woodman - Must be love, - The sweetest thing, - It´s a vets life
A bestseller - Melanie Benjamin - The girls in the picture
A book you own but haven´t read
A book about philosophy - Marx - a short introduction
An epic poem - Walt Whitman - A song to myself
A Victorian novel
A book of poetry
A book with a colour in the title - Anne Enright - The green road
A book with a appealing cover - Christmas promises at the little wedding shop
A book about pshycology - Lionel Spivey -Let´s talk about Kevin
A book about science
A graphic novel
A self-published book
A book from a different culture  "Jan-Philipp Sendker - A well-tempered heart"
A young adult book-  Emery Lord - The start of me and you
A book of non-fiction essays
A book by an author you haven´t read before - Claire Sandy - A not quite perfect family
A book set in a country you´ve never been to - Nicholas Drayson - A guide to the birds of east Africa
A book set in the place you live today

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar