En efter en

När jag var yngre så kom låten "Breakfast at Tiffanys ut", den handlar om ett kärlekspar som inte har så mycket gemensamt mer än att de sett filmen "Breakfast at Tiffanys" tillsammans. Det har inte jag, eller, jag tror inte det i alla fall. Filmen är ju ikonisk och borde vara minnesvärd.

Nu har jag i alla fall läst kortromanen, och fast jag kanske inte bör göra det så har jag dragit paralleller med "A steetcar named desire", en ung sökande kvinna med en massa manliga "vänner". Romanen slutar inte speciellt lyckligt, varken för den manliga eller den kvinnliga huvudpersonen och får en att undra "what ever happended to Holly Golightly".  Romanen utspelar sig under andra världskriget men man märker inte så mycket av det i berättelsen, det nämns lite flyktigt och huvudfokus är istället det dekadenta leverne som förekom på 40-talet. 


***

Under påskhelgen har jag läst massor av böcker, men bara en på engelska. Jag valde att läsa Paulo Coelhos "Eleven minutes". Boken handlar om Maria, en ung kvinna från en liten by i Brasilien och hennes livsöde. Boken börjar med "Det var en gång en prostituerad kallad Maria" och fortsätter med att beskriva hennes första kärlek vid elva års ålder, hur hon får sitt hjärta krossat och bestämmer sig för att aldrig mer bli kär och hur hon till slut bestämmer sig för att satsa på kärleken.  Boken är lite speciell men läsvärd. 

Den boken jag gillade bäst av de jag läste i påskhelgen var boken Delicious, som trots sin titel inte var på engelska utan var en härlig bok om en tjej som börjar arbeta på tidningen Delicious och hur hon plötsligt upptäcker en massa brev skrivna av en ung flicka. Boken är rolig och underhållande och jag hade sett fram emot att få läsa mer av författaren Ruth Reichl, men hon har inte gett ut fler skönlitterära böcker.

Eftersom jag snart har betat av alla böcker jag lånade sist på biblioteket är det dags för en ny vända till dem den här veckan. Men först jag jag försöka mig på dikterna av Walt Whitman och den där rysaren.

Det är ganska roligt att försöka hitta böcker till de olika "A book" men snart kommer det bli ganska utmanande. En bok som utspelar sig någonstans jag kommer besöka i år, nog för att året precis har börjat men att hitta en bok om det är svårt, jag måste väl boka en resa till London innan året är slut ;) 

"Läsning är för själen, vad gymnastik är för kroppen"

A book I read in school - Roald Dahl - Charlie and the Chocolate factory
A book from my childhood - C.S Lewis - The magicians nephew
A book published over 100 years ago
A book published in the last year - Nora Roberts - Year one
A non-fiction book
A book written by a male author 
A book written by a female author - Katie Fforde - Practically perfect
A book written by someone who isn´t a writer
A book that became a film
A book published in the 20th century - Agatha Christie - Sleeping murder
A book set in my hometown/region
A book with a name in the title  - Nicholas Sparks- Dear John
A book with a number in the title - Jools Oliver - Minus nine to one
A book based on a true story
A book someone else recommended - Sarah Winman - When god was a rabbit
A book with over 500 pages
A book I could finish in one day - Katie Fforde - Living dangerously
A previously banned book
A book with a one-word title
A book translated from another language - Paulo Coelho - Eleven minutes
A personal growth book
A memoir or a journal
A book by someone from another country - Sophie Kinsella - Sleeping arrangements
A book set somewhere you´ll visit this year
An award-winning book
A book you were supposed to read in school
A book with a character with your first name
A book with a place in the title
A book set in the future
A play - Tennessee Williams - A streetcar named desire
A scary book
A funny book - Cathy Woodman -Trust me I´m a vet
A book of short stories - William Boyd - The Dreams of Bethany Mellmoth
A triology or series - Cathy Woodman - Must be love, - The sweetest thing, - It´s a vets life
A bestseller
A book you own but haven´t read
A book about philosophy - Marx - a short introduction
An epic poem
A Victorian novel
A book of poetry
A book with a colour in the title
A book with a appealing cover - Christmas promises at the little wedding shop
A book about pshycology
A book about science
A graphic novel
A self-published book
A book from a different culture  
A young adult book-  Emery Lord - The start of me and you
A book of non-fiction essays
A book by an author you haven´t read before 
A book set in a country you´ve never been to - Nicholas Drayson - A guide to the birds of east Africa

A book set in the place you live today

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar