Bland marskatter och vårkänslor (eller ja helt enkelt VÅR)

Det bästa med att ha en så trevlig utmaning som att läsa 52 böcker på ett år (tror nog att jag iofs redan har läst 52 böcker - men utmaningen är att läsa på engelska och inte svenska) är att jag får prova på så många olika sorters böcker som jag normalt inte skulle välja att läsa. Jag läser ju gärna feelgood romaner, kärleksromaner och spännande romaner till vardags.

I den här utmaningen får jag läsa faktaböcker, dikter och böcker som har "tråkiga" framsidor.

I veckan som passerat har jag klarat av en pjäs "A play" och fick ju hjälp av några kollegor på jobbet och valde "A streetcar named desire" av Tennessee Williams. Av en slump så var pjäsen inte så lång, 90 sidor så jag läste den väldigt fort. Vips så var en punkt till avklarad :) Pjäsen var riktigt bra, med massor av dolda undertoner och fördomar. Det fick mig att undra hur den skulle kunna utspelas idag, systrarna som de var på 40-50-talen är helt föråldrade och idag skulle förhoppningsvis inte Stella stanna hos sin idiot till man (Stanley) och Blanche skulle förmodligen inte bli inspärrad på dårhus för att ha för många sexuella relationer och hennes besatthet hade nog medicinerats. 

Igår var jag ner till biblioteket och lånade lite fler böcker att beta av listan med (och några till också såklart) så nu ska jag läsa dikter av Walt Wihtman, läsa Breakfast at Tiffanys, Eleven minutes av Paulo Coelho och Andra boken i serien om utvandrarna - där en av huvudpersonerna heter som jag...haha....det är väl den enda som finns översatt till engelska. När de är klara så har jag förhoppningsvis bockat av en bok med en plats i titeln och mitt namn. Har några till hemma, men jag vet ännu inte om de får plats på listan. 

Den tidigare bannade boken, ja, Salman Rushdies bok? Jag tror jag måste leta lite där, det får bli nästa vända till bibblan!  

I påskhelgen ska man ju läsa deckare sägs det, så till påsk har jag en riktig skräckhistoria. Hoppas den inte är alltför läbbig!



A book I read in school - Roald Dahl - Charlie and the Chocolate factory
A book from my childhood - C.S Lewis - The magicians nephew
A book published over 100 years ago
A book published in the last year - Nora Roberts - Year one
A non-fiction book
A book written by a male author 
A book written by a female author - Katie Fforde - Practically perfect
A book written by someone who isn´t a writer
A book that became a film
A book published in the 20th century - Agatha Christie - Sleeping murder
A book set in my hometown/region
A book with a name in the title  - Nicholas Sparks- Dear John
A book with a number in the title - Jools Oliver - Minus nine to one
A book based on a true story
A book someone else recommended - Sarah Winman - When god was a rabbit
A book with over 500 pages
A book I could finish in one day - Katie Fforde - Living dangerously
A previously banned book
A book with a one-word title
A book translated from another language
A personal growth book
A memoir or a journal
A book by someone from another country - Sophie Kinsella - Sleeping arrangements
A book set somewhere you´ll visit this year
An award-winning book
A book you were supposed to read in school
A book with a character with your first name
A book with a place in the title
A book set in the future
A play - Tennessee Williams - A streetcar named desire
A scary book
A funny book - Cathy Woodman -Trust me I´m a vet
A book of short stories - William Boyd - The Dreams of Bethany Mellmoth
A triology or series - Cathy Woodman - Must be love, - The sweetest thing, - It´s a vets life
A bestseller
A book you own but haven´t read
A book about philosophy - Marx - a short introduction
An epic poem
A Victorian novel
A book of poetry
A book with a colour in the title
A book with a appealing cover - Christmas promises at the little wedding shop
A book about pshycology
A book about science
A graphic novel
A self-published book
A book from a different culture  
A young adult book-  Emery Lord - The start of me and you
A book of non-fiction essays
A book by an author you haven´t read before 
A book set in a country you´ve never been to - Nicholas Drayson - A guide to the birds of east Africa

A book set in the place you live today

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar