Bokhögen ökar.....

Av en slump upptäckte jag att en av böckerna jag fick i gåva av en kollega som slutade var perfekt som nummer 19. Boken är en tragisk historia, skrämmande och riktigt välskriven, jag har full förståelse varför boken blev så uppskattad och prisad.  Genom natten av Stig Saetherbakken har några år på nacken men får ni chansen, läs den!

Har även läst ut Huggarna av Roy Jacobsen, en riktigt intressant berättelse som utspelar sig under finska vinterkriget. Precis vid gränsen till Ryssland ligger den lilla byn Soumussalmi där huvudpersonen Timmo bor. När Mannerheims regering uppmanar byborna att bränna ner byn för att den inte ska hamna i ryssarnas händer så beslutar sig Timmo för att stanna kvar i sin lilla by. Ryssarna tar hand om honom och låter honom bli en i huggargänget. Timmo som varit betraktad som byfåne använder sin list till att lura ryssarna så det gör som han vill.  Boken är perfekt som nummer 10.

Eftersom jag fortfarande har semester och trots att jag läst typ en halv miljon böcker redan (kanske inte riktigt så många) så har jag varit ner till biblioteket och lånat några av de resterande sex böckerna på listan.

Bland annat har jag letat fram en dammig Per Anders Fogelström i hyllorna och sedan valt en diktbok av Tomas Tranströmer som nobelpristagare. Sedan har jag en bok med kolumner, en reseskildring, en bok som handlar om sport (tog hockey - vad annars) samt en bok av en författare från Asien. Återkommer med titlar och lite annat när jag läst dem.

För någon vecka sedan var jag i Estland och hittade ett nytt himmelrike på jorden, deras bokhandelskedja :) De hade 15 % på engelska böcker precis när jag var där så jag fick tre mycket billiga engelska böcker med mig hem, ja, de är redan utlästa....sån är jag. Ibland killar det riktigt  mina bokfingrar att få läsa de där jag valt ut för att se om jag har bra smak eller inte :) 

Under min semester har jag läst två underbara feelgood romaner som jag genast tipsade mamma och syster om och som de fått läsa innan jag lämnar tillbaka dem.

Manglade dukar och vikta servetter

Flytten till Cornwall

Båda var riktigt trevliga att läsa och för er som gillar feelgoodare så rekommenderar jag dem varmt.



1. EN BOK SOM HANDLAR OM SPORT

2. EN RESESKILDRING 

3. EN BOK DÄR EN TUPP NÄMNS Tuppen och havet av Sara Paborn

4. EN BOK SOM HANDLAR OM EMIGRANTER Swede Hollow av Ola Larsmo

5. EN BOK MED ETT OMSLAG DU KAN GÖRA ETT BOOKFACE MED Pojken som byggde egna värlar av Keith Stuart
6. EN BOK SOM HANDLAR OM BÖCKER Förlorad i Nora Roberts värld av Ann Miller

7. EN BOK AV PER ANDERS FOGELSTRÖM

8. EN BOK AV EN FÖRFATTARE DU INTE LÄST TIDIGARE Du är som du är av Melania Mazzucco

9. EN BOK AV EN FÖRFATTARE FRÅN ASIEN

10.EN BOK SOM UTSPELAR SIG I FINLAND Huggarna av Roy Jacobsen

11. EN BOK DÄR TITELN ÄR EN FRÅGA Varför har du ritat siffror på din arm farmor? Rolf Tardell

12. EN FAKTABOK OM HISTORIA

13. EN BOK VARS OMSLAG DU OGILLAR Vineland av Thomas Pynchon

14. EN BOK DÄR HUVUDPERSONEN HAR DITT DRÖMYRKE På väg mot döden av Stephen Booth
15. EN BOK MED ÖVER 500 SIDOR Odinsbarn av Siri Pettersen

16. EN BIOGRAFI ELLER MEMOAR Sluta aldrig gå av Christina Richardsson

17. EN BOK SKRIVEN AV EN FÖRFATTARE FRÅN AFRIKA Fiskarmännen av Chigozie Obioma

18. EN BOK SOM ÄR SKRIVEN AV TVÅ FÖRFATTARE TILLSAMMANS Försoningen av Hannah Widell & Amanda Schulman

19. EN BOK SOM BLEV EN FÖRFATTARES SISTA VERK Genom natten av Stig Saetherbakken

20. EN SAMLING ESSÄER ELLER KOLUMNER

21. EN BOK AV NÅGON SOM VUNNIT NOBELPRISET

22. EN BOK SOM EN PENSIONÄR REKOMMENDERAT Pianostämmaren av Stefan Tegnemark

23. EN BOK SKRIVEN AV EN FÖRFATTARE FRÅN SYDAMERIKA

24. EN BOK MED FÄRRE ÄN 150 SIDOR Slag av Lena Bezawork Grönlund

25. EN BOK SOM DU HAFT SOM HYLLVÄRMARE I MER ÄN TVÅ ÅR När Sverige var Finland av Herman Lindqvist

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar