I sommarens soliga dagar....

eller i det här fallet i sommarens regniga stunder då är det mysigt att krypa upp i favoritfåtöljen och läsa.

Det är viktigt att ta vara på de stunder som man kan kalla för sin tid, det är viktigt att ta vara på den tid som gör att man går ner i varv och laddar batterierna.

Sommar och semester är för många en massa måsten, semesterresor, hälsa på släkten, snickra, bygga om hemma eller storstäda. 

För mig är semester de dagar jag får chansen att i lugn och ro bara sitta i min fåtölj och njuta av en bra bok. En bok som fångar mitt intresse och ger mig ro i själen. 

Idag har jag läst en bok av Penny Vincenzi, Penny skriver gärna böcker som utspelar sig under en lång tidsperiod. Kärlek och smärta är såklart med, starka personligheter och den brittiska överklassen/arbetarklassen i tidigare decennier likaså. Det är nåt speciellt med dem :)

Beslutet

Jag lovade att återge min syn på den norska författaren jag fick och har läst. Jakthundarna hette boken och är skriven av Jörn Lier Horst.

Boken var faktiskt väldigt bra, en liten kul grej med den boken var att jag hade reserverat en bok hos Hovis och tänkte precis börja läsa den när jag kände på mig att det var nåt jag kände igen! Hovisboken var nummer två i serien om Wisting så jag fick börja med Jakthundarna och avsluta med Grottmannen. Efter att ha letat reda på författaren på Bokus ser jag att nästa bok kommer ut i september och jag ser redan nu fram emot den :)

Vinterstängt

I september kommer även nästa del i serien Släkten från Historiska media, den ser jag också fram emot då alla andra delar varit väldigt bra.

Stenhuggarens dotter

Ibland får jag ett sånt sug på att läsa böcker på engelska, då är det tur att internet finns och att man kan beställa böcker via nätet. Engelska romaner (pocket) är så dyra att köpa, man skulle kunna tro att det bara är här hemma men det är faktiskt lika dyrt vart man än letar. Jag kollade på skoj i en bokhandel i Köpenhamn och där kostade de 129 DKK, tom dyrare än här hemma. I UK kostar de runt 7-12 pund, beroende på hur tjock boken är :) 

Det är i alla fall aldrig fel att köpa en ny bok som man förälskar sig i :)

”Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän, att läsa om den är som att återse en gammal bekant.”
Kinesiskt ordspråk






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar