Det händer runt hörnet?

Har precis läst ut en bok av Hans-Olov Öberg, hans senaste i serien om Elias Fagerlind och hans nemesis på Västerås polisen.

Böckerna är bra, inte lika hårdkokta som andra deckare utan lite mysiga om man nu kan kalla mord för mysigt.  

Jag vet att jag tidigare skrivit att det är trevligt att läsa böcker som utspelar sig i trakter man känner igen sig. Har ett gäng till på min byrå, som väntar på att få bli utlästa.

Fick en sommarpresent i år också, valde en författare jag inte hört talas om tidigare, en norsk deckarförfattare som har fått bra kritik. Spar boken till min lilla Köpenhamnssemester, 6 timmar på tåg, då kan man behöva lite läslektyr. (och minst en korsordstidning). Fast det kanske är helgerån att läsa norskt när man åker till Danmark ;)  Jörn Lier Horst heter han i alla fall och boken heter Jakthundarna. Återkommer om vad jag tyckte om den.

Erkänner att det varit dåligt med läsning på sista tiden, fick nämligen fart i de andra hjärncellerna, de som ville lösa korsord så jag har betat av några korsordstidningar och på köpet lärt mig massor av nya saker. Nu väntar jag bara på högvinsten!

Igår kväll började jag fundera på hur jag skulle kunna ta mig till New York på bästa och billigaste sätt och i morse började jag fundera på hur 17 jag skulle kunna få hem alla de böcker jag redan börjat fundera på att köpa när jag är där ;) Det här med att spontanresa är tydligen inte min grej :) 

Det är tur att jag inte är så bra på danska så jag släpar hem böcker därifrån :)

Ninni Schulman har nyligen utkommit med den senaste delen i sin deckarserie som utspelar sig i Hagfors. Hagfors får mig att minnas när jag som tonåring åkte dit med farmor och farfar under den tiden som de hade stugan i Tyngsjö.

Vår egen lilla hemlighet

Skulle nog däremot inte känna igen mig längre eftersom det är väldigt länge sen stugan såldes. Minns så väl när vi åkte upp dit så passerade vi ett sågverk, vart har jag ingen aning, men än idag så tycker jag att sågspån luktar gudomligt gott :)

En sak som jag jättegärna skulle vilja göra, kanske nästa går, är att åka på den Crime festival som Books&dreams anordnar på Gotland. Det låter så innerligt roligt. Men man behöver nog vara ut i väldigt god tid för att få ett bra ställe att bo på, så jag struntar i det i år och ser om det blir en repris till nästa år. Gotland är ju en väldigt mordinspirerande ö har jag läst :)



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar