Semestern börjar närma sig sitt slut och likaså min boklista :(

Jag hade tänkt mig en reseskildring om Irland, men hittade ingen jag ville ha på Irlandshyllan på biblioteket så jag tittade istället på Storbritannien och hittade en bok som hette "Lady på luffen" och gillade titeln så jag tog ner den och läste baksidan och beslöt mig för att ta hem den. Boken är en härlig historia om en  frilansjournalist som flyttar till London ett år och hennes vedermödor med att hitta bostad och andra roliga saker som händer. Jag gillade den och även om den har några år på nacken så tycker jag att den är läsvärd.

Lady på luffen

Nästa bok jag betat av från listan var boken om sport, nu är inte jag en stor sportnörd, men jag gillar hockey och har läst några biografier om några av världens bästa hockeyspelare, bland annat Wayne Gretzky. När jag för någon vecka sedan vandrade in på fackavdelningen på stadsbiblioteket började jag med att titta i hyllorna med de nyare böckerna, men där hittade jag bara böcker om fotboll....så no way....jag vandrade vidare till hockeysektionen bland sportböckerna och hittade en lagom tjock bok "Hockeylegenderna" av Hasse Andersson. Boken var väl läsvärd, lite naivt skriven men eftersom den ändå handlade om fyra fantastiska killar som vunnit alla fyra viktiga segrar så var den helt ok. Extra roligt var att en av dessa fyra legender var Niklas Kronwall, ex djurgårdare :)

Utöver de ovanstående böckerna har jag betat av Tomas Tranströmers Tolkningar och bockade då av nummer 21, en bok av någon som vunnit nobelpriset. Tolkningar är dikter översatta av Tranströmer, dikter av ungerska och engelskspråkiga poeter.

Även boken Vegetarianen av Han Kang är utläst (bok av en författare från Asien). Boken är rätt mystisk och jag har ännu inte bestämt om jag tycker att den är så bra som kritikerna säger...

Vegetarianen

I nästa inlägg tar jag upp de fyra sista böckerna på listan, har dem redan hemma på vänt och några av dem ser jag fram emot att läsa.








1. EN BOK SOM HANDLAR OM SPORT Legenderna av Hasse Andersson

2. EN RESESKILDRING  Lady på luffen av Barbro Leggat

3. EN BOK DÄR EN TUPP NÄMNS Tuppen och havet av Sara Paborn

4. EN BOK SOM HANDLAR OM EMIGRANTER Swede Hollow av Ola Larsmo

5. EN BOK MED ETT OMSLAG DU KAN GÖRA ETT BOOKFACE MED Pojken som byggde egna värlar av Keith Stuart
6. EN BOK SOM HANDLAR OM BÖCKER Förlorad i Nora Roberts värld av Ann Miller

7. EN BOK AV PER ANDERS FOGELSTRÖM

8. EN BOK AV EN FÖRFATTARE DU INTE LÄST TIDIGARE Du är som du är av Melania Mazzucco

9. EN BOK AV EN FÖRFATTARE FRÅN ASIEN Vegetarianen av Han Kang

10.EN BOK SOM UTSPELAR SIG I FINLAND Huggarna av Roy Jacobsen

11. EN BOK DÄR TITELN ÄR EN FRÅGA Varför har du ritat siffror på din arm farmor? Rolf Tardell

12. EN FAKTABOK OM HISTORIA

13. EN BOK VARS OMSLAG DU OGILLAR Vineland av Thomas Pynchon

14. EN BOK DÄR HUVUDPERSONEN HAR DITT DRÖMYRKE På väg mot döden av Stephen Booth
15. EN BOK MED ÖVER 500 SIDOR Odinsbarn av Siri Pettersen

16. EN BIOGRAFI ELLER MEMOAR Sluta aldrig gå av Christina Richardsson

17. EN BOK SKRIVEN AV EN FÖRFATTARE FRÅN AFRIKA Fiskarmännen av Chigozie Obioma

18. EN BOK SOM ÄR SKRIVEN AV TVÅ FÖRFATTARE TILLSAMMANS Försoningen av Hannah Widell & Amanda Schulman

19. EN BOK SOM BLEV EN FÖRFATTARES SISTA VERK Genom natten av Stig Saetherbakken

20. EN SAMLING ESSÄER ELLER KOLUMNER

21. EN BOK AV NÅGON SOM VUNNIT NOBELPRISET Tolkningar av Tomas Tranströmer

22. EN BOK SOM EN PENSIONÄR REKOMMENDERAT Pianostämmaren av Stefan Tegnemark

23. EN BOK SKRIVEN AV EN FÖRFATTARE FRÅN SYDAMERIKA

24. EN BOK MED FÄRRE ÄN 150 SIDOR Slag av Lena Bezawork Grönlund

25. EN BOK SOM DU HAFT SOM HYLLVÄRMARE I MER ÄN TVÅ ÅR När Sverige var Finland av Herman Lindqvist

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar